INSPIRATION OG NYHEDER I INDBAKKEN
Tak for din tilmelding. Vi skrives ved!
Der er opstået en fejl, prøv venligst igen. Hvis der er noget vi kan gøre, må du meget gerne skrive til info@milford.dk. Tak.

Hvorfor skal jeg bruge jernbaneskærver som omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet?

Nyhed

Hvorfor skal jeg bruge jernbaneskærver som omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet?

No items found.

Typen af omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet er væsentligt for at sikre en så høj kapacitet som muligt – på mindst mulig plads.

Ved etableringen af et LAR-anlæg, hvor der bruges Aquaton tunnelfaskiner, er der behov for at dimensionere med den rigtige type omkringfyldningsmateriale rundt om tunnelfaskinerne for at sikre kapaciteten af det fulde system.

Opbygning af Aquaton-systemet i et typisk regnbed. Rundt om Aquaton-faskinen medregnes omkringfyldningsmaterialet som del af det samlede volumen.

Men hvorfor er det lige, at det er jernbaneskærver der anbefales som omkringfyldningsmateriale til Aquaton? Og findes der alternative omkringfyldningsmaterialer man kan bruge, f.eks. singels, som er billigere?

I denne artikel vil vi gøre dig klogere på fordelene ved at bruge jernbaneskærver som omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet, og undersøge singels som alternativ. Samtidig vil vi også forklare hvorfor det er vigtigt at dimensionere Aquaton-systemet med den rette type omkringfyldningsmateriale fra start til slut.

Stabilitet og hulrumsprocent

De to mest afgørende egenskaber ved omkringfyldningsmaterialet til Aquaton-systemet er dets stabilitet og hulrumsprocent (dræningseffekt).

Da omkringfyldningsmaterialet indgår som en del af den samlede volumen af Aquaton-systemet og dermed kapacitet for regnvandshåndtering, er det afgørende at sikre en så høj hulrumsprocent som muligt.

Jernbaneskærver har den fordel, at de er et yderst stabilt materiale, som samtidig har en høj hulrumsprocent på omkring 30-40%. Den høje hulrumsprocent skyldes måden jernbaneskærver produceres på. Jernbaneskærver er et 100% naturligt produkt der består af granitsten, som pga. den særlige måde de sprænges i stykker på, danner skarpe kanter og rette brudflader. Navnet ”Jernbaneskærver” - også kendt som ”DSB skærver”, kommer af, at stenene har samme størrelse som den type DSB anvender langs jernbanenettet.

Jernbaneskærver(32-50 mm)

Når jernbaneskærver benyttes som omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet, låses de sammen mellem hinanden i et meget stabilt net. Deres stabile overflade gør jernbaneskærverne særdeles velegnet til kørsel med maskiner under anlægsfasen, hvilket sikrer en nem og hurtig installation.

Stabiliteten ved jernbaneskærver, gør det muligt at køre ovenpå dem under anlæggelsen.

Vi anbefaler hos Milford som udgangspunkt at dimensionere med jernbaneskærver (32-50 mm) som omkringfyldningsmateriale til Aquaton-systemet. Ved at bruge jernbaneskærver kan man sikkert installere systemet under selv den mest tunge belastning, og samtidig skabe en maksimal volumen på mindst mulig plads.

Singels som alternativt omkringfyldningsmateriale

Pga. den ofte højere pris på jernbaneskærver sammenlignet med singels (også kaldet nøddesten), kan singels (16-32 mm) i visse særlige tilfælde anvendes som et alternativt omkringfyldningsmateriale. Der er dog en række forhold man skal være særlig opmærksom på, der har en stor betydning for dimensioneringen af anlægget og i anlægsprocessen.

Singels er et sømateriale der består af sorterede sten der oppumpes med sandsuger fra de danske farvande. Deres afrundende overflade gør dem særdeles uegnede til kørsel under anlægsprocessen og samtidig komplicere den, da singels ikke yder den samme stabilitet i løs tilstand. Ligeledes betyder den afrundede overflade at singels har en meget lavere hulrumsprocent på 20-30%, hvilket gør at man skal være særlig opmærksom på dette under dimensioneringen af anlægget.

Singels (16-32 mm)

Konklusion

I ethvert LAR-projekt vil der være specifikke forhold der gør sig gældende, og derfor bør man altid overveje hvilke muligheder der passer bedst til sine behov.

Som udgangspunkt anbefaler vi hos Milford, at benytte jernbaneskærver (32-50 mm) som omkringsfyldningsmateriale til Aquaton-systemet. Det skyldes, at jernbaneskærver yder en høj hulrumsprocent og samtidig er et yderst stabilt materiale under anlægningsprocessen, hvor der skal køres med maskiner. Herefter opnår man med jernbaneskærver så høj en volumen som muligt på mindst mulig plads.

I visse tilfælde kan singels (16-32 mm) benyttes som alternativt omkringfyldningsmateriale. Det er dog vigtigt at være meget opmærksom på at hulrumsprocenten for singels er væsentligt mindre når anlægget dimensioneres, og at man under ingen omstændigheder kan køre ovenpå singels under anlægsprocessen.

Hvis du har nogen yderligere spørgsmål omvalget af omkringfyldningsmaterialer til dit Aquaton projekt, er du altid velkommen til at kontakte Milford. Vi rådgiver gerne omkring den bedste løsning til dit projekt.

Relaterede produkter

No items found.
Before After